keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

Ensimmäinen lempiponini

Kerrankin sellainen haasteen kohta, jota ei tarvinnut pitkään miettiä. Nimittäin ensimmäinen lempiponini. Tapasin tämä ponin ensimmäisen kerran vuonna 2001. Sillä ratsastin silloin, kun menin ensimmäistä kertaa Oivan tallille, Polvijärvelle. Poni on valkoinen unelma Welsh B poni, Tulle. Muistan, että Tulle oli hirmu kiltti. Minuun teki vaikutuksen se, että satulavyötä kiristäessä se ei purrut minua vaan puomia, jossa se oli kiinni. (Kyllä, tuohon aikaan tämä oli minulle iso juttu). Tulle oli myös luultavasti ensimmäinen poni, jolla laukkasin kunnolla. Muistan että pitelin satulan etukaaresta kiinni, koska en varmaan muuten olisi pysynyt kyydissä. Minulla ei itselläni ole Tullesta kuin yksi todella huono kuva, joten ihana Heidi lähetti minulle tästä ponista kuvia ja antoi vielä luvan julkaista niitä täällä! Kiitos, nämä kuvat merkitsee mulle enemmän kuin uskottekaan.

Vasemmalla Tulle, oikealla Jesse. ©Heidi M.

Tykkäsin Tullesta, koska se oli reipas ja kiltti. Kerran, kun tallilla oli kova pakkanen ja luultavasti olin syönyt vähän huonosti, niin kesken ratsastuksen minua rupesi pyörryttämään. Nousin selästä ja olin taluttamassa Tullea pois kentältä kun silmissä pimeni. Seuraavaksi näin vain kun poni ravasi ohitseni ja makasin maassa. Pyörryin vielä kentän portin päälle, joka aukesi ja poni pääsi karkuun. Mutta arvatkaapa mihin Tulle meni. Se meni puomille vain odottelemaan, että joku tulisi ottamaan varusteet pois päältä, niin kiltti se oli. Oiva talutti minut sitten sisälle ja kuumehan minulle oli noussut ja sekin varmaan aiheutti pyörtymisen. Onneksi mitään ei kuitenkaan sattunut.

Vasemmalla Virma, oikealla Tulle. ©Heidi M.


Harmikseni Tulle sairastui kaviokuumeeseen ja se piti lopettaa 2002. Itkin silloin ihan hirveästi. Nyt kun katson näitä kuvia, niin en millään muista että Tulle olisi ollut noin pieni, mutta olihan silloin itsekin pieni. Jokatapauksessa hyviä muistoja jäi ja luulen että Tulle on yksi suurin syy siihen, että pidän erityisesti kimoista hevosista. Ihana poni ja ehdottomasti ensimmäinen lempiponini!

Ps. Ratsastushousut ovat juuri pesukoneessa värjäytymässä, joten siitä tulossa raporttia mahdollisesti jo huomenna!

Menneet:
Päivä 1 Ensimmäinen hevonen, jolla ratsastin
Päivä 2 Ensimmäinen hevonen, jolta putosin
Päivä 3 Ensimmäinen hevonen, jolla ylitin esteen

Päivä 4 Hevonen, jota ikävöin eniten
Päivä 5 Haastavin hevonen, jolla olen ratsastanut
Päivä 6 Kiltein hevonen, jolla olen ratsastanut
Päivä 7 Hirvein hevonen, jolla olen ratsastanut
Päivä 8 Hevonen, jonka selkään vielä haluaisin päästä
Päivä 9 Ensimmäinen lempiponini

Tulevat:
Päivä 10 Hevonen, jonka kanssa olen kehittynyt eniten
Päivä 11 Hevonen, jolla en ole mennyt mutta haluaisin mennä
Päivä 12 Uusin hevostuttavuus
Päivä 13 Hevonen, jolla olen hypännyt isoimman esteeni
Päivä 14 Hevonen, jolla on ollut onnistunein tunti
Päivä 15 Hevonen, jolta olen tippunut pahiten
Päivä 16 Yritteliäin, hevonen, jolla olen ratsastanut
Päivä 17 Hauskin, hevonen jolla olen ratsastanut
Päivä 18 Hevonen, jolla on ihanimmat askeleet
Päivä 19 Vaikuttavin, hevonen
Päivä 20 Pienin, hevonen jolla olen ratsastanut
Päivä 21 Suurin, hevonen jolla olen ratsastanut
Päivä 22 Itsepäisin hevonen, jolla olen ratsastanut
Päivä 23 Hevonen, jonka haluaisin omaksi
Päivä 24 Elämäni tärkein hevonen

4 kommenttia:

  1. Ooo, Tulle! <3 Miekin sillä monet laukat vetelin maastossa ja kentällä. :D Miun lemppari Oivalla oli Vippi, tykkäsin myös Tullesta, Jessestä, Virmasta, Nadjasta, Allusta, Netasta... Olihan niitä. :) Kävin siellä 1995-1999 ja joskus 2001 kävin verestämässä muistoja Goofylla. :) Miulla on kans kuvia kaikista niistä, mutta ovat tietty paperiversioina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, ihania olivat kaikki! :) Vippi oli kans yhteen aikaan mun suosikki ja myöhemmin ratsastelin yleensä Jessellä :)

      Poista
    2. Niin ja siis nuokin kuvat on paperikuvista skannattu koneelle :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit :)
Asiattomat kommentit poistetaan.