perjantai 6. syyskuuta 2013

Ensimmäinen ratsastustuntini Savossa

Keskiviikkona kävin siis ensimmäistä kertaa kokeilemassa vakioratsastustuntia, jonka olin varannut jo aikoja sitten. Tunti on siis estevalmennustunti ja meitä ratsastajia taisi olla 6 kpl. Muut olivat minua nuorempia, mutta eipä tuo minua haitannut. Olisin kirjoittanut jo aiemmin, mutta jäin odottelemaan jos olisin saanut kuvia tunnilta, mutta en taida niitä nyt saadakaan. Jokatapauksessa, paikka jossa tunnilla tulen nyt käymään on Ratsutila rantahaka. Talli sijaitsee Jännevirralla, n. 17km Kuopiosta. Talli on vähän pienempi ratsutalli, sillä en halunnut isolle ratsastuskoululle.

Sain ratsukseni Heureka nimisen tamman. Heureka oli aika kiva ratsastaa. Herkkä suustaan, niinkuin Murukin. Aluksi tunnilla tehtiin nelikaarista kiemuraa ravissa, en meinannut oikein saada Heurekaa taipumaan, joten se oli melkoista räpellystä. Tämän jälkeen piti tulla keskihalkaisijalle harjoitusravissa ja sitten aina vuorotellen kääntyä kentän päädyssä oikealle tai vasemmalle. Toiselle pitkälle sivulle piti ottaa keskiravia ja siitä ei meinannut tulla mitään. Pompin ihan hirveästi Heurekan selässä, joten sain luvan keventää (onneksi). Toiselle pitkälle sivulle sitten piti ottaa käyntiin siirtyminen ja siitä sitten taas raviin. Tämä sujui mielestäni ihan hyvin, vaikka raviin olisi voinut lähteä napakammin.

Lopuksi otettiin muutamat hypyt niin oikeassa kuin vasemmassa laukassa ja nuo hypyt sitten sujuikin paljon paremmin. (Ai mitenniin oon enemmän esteratsastaja). Heurekalla oli tosi kiva hyppy, sellainen pyöreä ja pehmeä. Kuulemma Heureka on välillä vähän epävarma hyppääjä, mutta nyt meni hyvin. Veikkaan, että olin itse myöskin aika epävarma, sillä ekan hypyn jälkeen huomasin taas sykkeen olevan aika korkealla, mutta kun siitä selvisi niin pahin jännitys loppui.

Lopuksi opettaja sanoi aika pitkälti näin: "Minusta sinä ratsastit tänään vähän puoliteholla, että pystyisit varmaan parempaankin." Osittain se on varmasti tottakin, uuteen paikkaan ja uuteen ratsuun menee aikaa totutellessa. Itse kuitenkin olin tyytyväinen tuntiin, tykkäsin siitä että aluksi oli kouluratsastusta ja lopussa hyppyjä, pääsis vähän tutustumaan ratsuunsa. Kunhan paikka ja ratsut tulevat tutuksi, niin eiköhän sitä sitten rupea itsekin paremmin ratsastamaan kun voi keskittyä vain siihen ratsastukseen.

Tunnilla olevat tytöt olivat kivoja ja vastailivat minun moniin kysymyksiin. Terkkuja vaan teille jos luette!

Ps. Elvis on asettunut Kuopioon ihan hyvin. Löysi näköjään uuden lempipaikan mun vaatekaapista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit :)
Asiattomat kommentit poistetaan.